Jaka powinna być dobra strona internetowa?

Artykuł gościnny
17 lutego 2022

Dobra strona internetowa przyciąga użytkowników jak magnes, zachęcając do skorzystania z prezentowanych na niej produktów czy usług. Jest najlepszą wizytówką firmy, budującą jej pozytywny wizerunek. Sympatyzuje także z wyszukiwarką Google, dzięki czemu zajmuje wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Krótko mówiąc: dobra strona internetowa nie jest inwestycją, lecz sposobem na zarabianie pieniędzy. I oczywiście jednym z warunków rozwoju firmy. Bo przecież w dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie działalność, która mogłaby dobrze funkcjonować bez strony internetowej. Dlaczego? Ponieważ Sieć jest pierwszym miejscem, do którego udaje się większość osób, poszukujących określonych towarów czy usług. Zakupy internetowe natomiast rosną w siłę z miesiąca na miesiąc.

Dobra strona internetowa – nawigacja ma znaczenie

Jedną z kluczowych cech dobrej strony internetowej jest jej przejrzystość i czytelność. Składają się na nią dwie kwestie: rozmieszczenie informacji oraz jakość treści budujące pozytywne user experience. W pierwszym przypadku najważniejsze jest zapewnienie użytkownikowi przyjaznej, intuicyjnej nawigacji. Istotne okazuje się więc właściwe zaprojektowanie podstron tak, aby prezentowały informacje od ogółu do szczegółu. Zasada, która od wielu lat dyktuje w tym względzie standardy, mówi, że dobra strona internetowa to taka, która pozwala użytkownikowi znaleźć to, czego szuka w maksymalnie 3 kliknięciach. Innymi słowy, nie wymaga spędzania na niej wielu minut, lecz umożliwia błyskawiczne dotarcie do właściwej informacji. Później dopiero zachęca do tego, aby zagłębić się w szczegóły. Z tego względu warto ograniczyć ilość podstron do minimum. A dodatkowo zadbać o to, aby wszelkie prowadzące do nich linki działały poprawnie. I oczywiście odpowiednio wyeksponować informacje kontaktowe. Wbrew pozorom, to wcale nie jest oczywiste. Równie ważnym aspektem jest dziś wybór odpowiedniego miejsca na umieszczenie odnośników do serwisów społecznościowych, jakie posiada dana firma.

Dobra strona internetowa – liczy się treść

Niemniej istotnym aspektem jest właściwe dobranie i rozplanowanie treści. Wszelkie informacje powinny być czytelne i umożliwiać użytkownikowi szybkie skanowanie tekstu oraz zatrzymanie się wyłącznie przy kwestiach ważnych z jego punktu widzenia. Dlaczego? Ponieważ czas to pieniądz i nikt nie lubi go tracić na przedzieranie się przez niepotrzebną treść. Z tego względu zaleca się stosowanie esencjonalne treści rozlokowanej w krótkich akapitów poprzedzonych nagłówkami zapowiadającymi, co się w nich znajduje. Warto także pamiętać o tym, aby informacje były tworzone z myślą o osobach odwiedzających stronę. Muszą być więc mocno skoncentrowane na ich potrzebach i oczywiście przemawiać językiem korzyści.

Dobra strona internetowa – wysokie rankingi wyszukiwania

Pozostają na chwilę przy treściach zamieszczanych na dobrej stronie internetowej, warto wspomnieć także, że mają wartość z punktu widzenia pozycjonowania serwisu. Co to oznacza w praktyce? Statystyki pokazują, że z wyszukiwarki Google korzysta ponad 98% użytkowników Internetu. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania pozwala zwabić potencjalnego odbiorcę na stronę internetową i zachęcić do skorzystania z usługi czy kupna określonego produktu. Warto przy tym pamiętać, że algorytmy Google nagradzają nią treści dobrej jakości, zorientowane na określone frazy kluczowe. Pod żadnym pozorem nie należy kopiować treści z innych serwisów. Grozi za to po pierwsze odpowiedzialność karna, po drugie zablokowanie strony przez wyszukiwarkę Google.

Znaczącym aspektem pozostają też odpowiednio skonstruowane meta tytuły i meta opisy. Innymi słowy: podczas gdy klienci zwykle kupują oczami, dla wyszukiwarek Google najważniejsza jest treść – również ta opisująca zdjęcia i grafiki zamieszczane na stronie.

Dobra strona internetowa – szybkość wczytywania

Z tymi ostatnimi należy jednak uważać. Zbyt dużo zdjęć w wysokiej rozdzielczości oraz filmów to najprostsza droga do przeciążenia serwisu. A dobra strona internetowa to taka, która szybko się wczytuje. Czas ten nie powinien przekraczać 3 sekund. Bo przecież nikt nie lubi czekać i patrzeć na ekran, na którym od kilku sekund nic się nie pojawia. Szybkość ma także znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania strony. Jeśli serwis długo się wczytuje, Google obniża jego pozycję w rankingu wyszukiwania. Z tego względu tak ważne jest zoptymalizowanie albo usunięcie zbędnych elementów, które spowalniają ładowanie się strony internetowej.

Dobra strona internetowa – responsywność na wagę sukcesu

W tym miejscu dochodzimy do kolejnej istotnej kwestii: dobra strona internetowa powinna być responsywna. Biorąc pod uwagę, że ponad 55% użytkowników surfuje po sieci, korzystając ze smartfona, ma to ogromne znaczenie. Z tego względu ważny jest przejrzysty układ strony i odpowiednie ułożenie treści tak, aby była czytelna na urządzeniach mobilnych. Warto również zadbać o duże przyciski call to action oraz linki nawigacji, pozwalające na łatwe kliknięcie na smartfonie. Do wielkości ekranu urządzenia powinny być także dopasowane inne elementy strony, w tym obrazki oraz widgety.

Dobra strona internetowa – bezpieczeństwo

Na koniec przypomnijmy jeszcze o tym, że dobra strona internetowa powinna być bezpieczna oraz wiarygodna. I nie chodzi wyłącznie o cookies, które oczywiście są istotne z prawnego punktu widzenia. Równie istotny jest stabilny hosting, będący podstawą jej istnienia. Ważne są więc dobre parametry serwera oraz jego bezawaryjność. Nie można też zapominać o certyfikacie SSL, zapewniającym odpowiednie szyfrowanie danych i gwarantującym ich poufność. W przypadku sklepów internetowych konieczna jest także dobrze zredagowana polityka prywatności oraz regulamin.

Wybór domeny, projekt strony internetowej i jego realizacja to trzy najważniejsze etapy tworzenia dobrego serwisu, który będzie sprawnie funkcjonował w sieci. Fachowość i zaangażowanie na każdym etapie pozwoli osiągnąć świetne rezultaty. Później pozostanie już tylko czerpanie zysków z dobrze wykonanej pracy.

Autor artykułu

Artykuł został opracowany przy współpracy z Drblitz-weblab, agencji specjalizującej się w profesjonalnych stronach internetowych.