Pozycjonowanie sklepów internetowych ‒ poradnik dla początkujących

Artykuł sponsorowany
29 września 2022 2862

Zakupy online to w dzisiejszych czasach norma. Coraz więcej użytkowników kupuje w sieci ubrania, artykuły gospodarstwa domowego czy produkty spożywcze. Jak nietrudno się domyślić, sklepów internetowych przybywa, a konkurencja jest coraz większa. W jaki więc sposób wyprzedzić rywali i dotrzeć do klientów? W pierwszej kolejności warto zadbać o to, by użytkownicy znaleźli naszą ofertę, czyli rozpocząć pozycjonowanie sklepu www. W jaki sposób?

UX, czyli User Experience, a widoczność sklepu w sieci 

Coraz większą rolę w pozycjonowaniu sklepów internetowych odgrywa UX, czyli User Experience. UX to wrażenia, jakich doświadcza klient podczas interakcji ze stroną www, sklepem e-commerce, aplikacją bądź innym produktem. Co powinna uwzględniać optymalizacja pod standardy UX? 

To zarówno szata graficzna, jak i rozmieszczenie poszczególnych elementów, a także sposób, w jaki użytkownik porusza się po sklepie internetowym. Zadbajmy o to, by najważniejsze dla odwiedzających elementy znajdowały się w widocznym miejscu na stronie, by ścieżka zakupowa była intuicyjna.  

Sklepy e-commerce zoptymalizowane pod kątem UX odnotowują niższy współczynnik odrzuceń, dłuższe sesje użytkowników odwiedzających stronę, wyższą konwersję oraz oczywiście wzrost widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.  

Dobrymi rozwiązaniami będą także wyszukiwarka wewnętrzna oraz możliwość  filtrowania produktów. 

Content is king, treści jako jeden z najistotniejszych czynników rankingowych 

Przejdźmy do jednego z najważniejszych elementów pozycjonowania, czyli do treści. Na Twojej stronie www nie może zabraknąć zoptymalizowanych pod kątem słów kluczowych treści.

Strona główna

Strona główna to wizytówka sklepu www. Zadbajmy o to, by znalazły się na niej wartościowe teksty z nagłówkami H1, H2, H3, estetyczne zdjęcia z atrybutami ALT, ważne dla użytkownika informacje, na przykład dotyczące wartości naszej firmy.

Strony produktowe 

Jak sklep internetowy, to oczywiście opisy kategorii i produktów. O czym pamiętać, przy tworzeniu takiego contentu?

Opisy powinny zawierać nagłówek H1, z najistotniejszym w danym przypadku słowem kluczowym, czyli nazwą produktu lub grupy produktów. W treści powinniśmy także umieścić semantyczne słowa kluczowe, informacje, które mogą być wartościowe dla osób zainteresowanych zakupem konkretnego produktu. Pamiętajmy, że piszemy przede wszystkim dla użytkowników, miejmy też na uwadze fakt, że Google nie lubi duplikacji treści, nie kopiujmy więc tekstów od konkurencji bądź producenta. 

Blog 

Blog znajduje się niemal na każdej witrynie. I słuszne, ponieważ wartościowe artykuły blogowe przynoszą wiele korzyści. Jakich? 

  • Będą idealnym miejscem na umieszczenie fraz kluczowych, między innymi fraz z długiego ogona.
  • Artykuły blogowe to sposób, by dotrzeć do użytkowników, którzy znajdują się na początku swojej podróżny zakupowej, chcących zebrać informacje na temat dostępnych rozwiązań, opcji, z jakich mogą korzystać. Załóżmy, że ktoś szuka klocków dla dziecka, ale jeszcze nie wie, jakie będą najlepsze dla jego pociechy. Artykuł blogowy mówiący o klockach konstrukcyjnych, drewnianych, piankowych, z literkami itp. będzie bardzo pomocny.  
  • Z poziomu artykułów blogowych możemy linkować do stron produktowych, a co za tym idzie, zwiększyć ich autorytet, przyspieszyć indeksację. 
  • Artykuły blogowe to także sposób, by dostarczyć użytkownikom inspiracji, opowiedzieć, jak nasze produkty mogą ułatwić codzienne funkcjonowanie. To także sposób na budowę rozpoznawalności, pozycji eksperta w branży. 

Link building 

Nie uzyskamy dobrej widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania bez wysokiej jakości linków. W Twoim sklepie www nie może więc zabraknąć linków wewnętrznych, powinny się one znajdować zarówno w menu, jak i w stopce i tekstach. 

Bardzo ważne są także linki zewnętrzne, czyli takie, które prowadzą na naszą stronę www ze źródeł zewnętrznych. Wybór takich miejsc nie może być przypadkowy. Linki powinny pochodzić ze zróżnicowanych źródeł, cieszących się wysokim ruchem, autorytetem, dużą liczbą domen referencyjnych, powiązanych tematycznie z naszym biznesem. 

Certyfikat SSL 

Użytkownicy zostawiają w sklepach internetowych swoje dane, dokonują płatności, chcą więc mieć pewność, że sklep jest odpowiednio zabezpieczony. Certyfikat SSL, który jest potwierdzeniem szyfrowania danych, to podstawa. 

Zaufany hosting 

Sklep e-commerce powinien znajdować się na zaufanym hostingu, zabezpieczonym przed działaniem osób niepożądanych. Ataki hakerów, częste awarie sprawią, że stracimy zaufanie zarówno użytkowników, jak i robotów Google, a to prosta droga do utraty widoczności. 

Prędkość ładowania 

Sklep musi działać bez zarzutu. Liczy się między innymi prędkość ładowania. Zbyt długi czas oczekiwania sprawi, że współczynnik odrzuceń strony wzrośnie, a my utracimy klienta. Strona może być spowolniona z różnych powodów, między innymi takich, jak: 

  • słabej jakości hosting, 
  • zbyt duża liczba niepotrzebnych wtyczek, 
  • źle skompresowane grafiki, 
  • zbyt duża liczba skryptów śledzących. 

Pozycjonowanie sklepu internetowego ‒ na co jeszcze zwrócić uwagę? 

Pozycjonowanie sklepów internetowych to wieloetapowy proces. Powyżej wymienione działania to dopiero część długiej listy. Jakie jeszcze prace są konieczne przy pozycjonowaniu sklepów e-commerce? 

  • audyt SEO i analiza konkurencji,
  • optymalizacja adresów URL,
  • estetyczne grafiki z atrybutami ALT,
  • meta dane,
  • mapa strony, czyli sitemap. 

Pozycjonowanie sklepów internetowych z 1stplace.pl

Szukasz specjalistów, którzy zajmą się pozycjonowaniem Twojego sklepu internetowego? Agencja e-marketingowa 1stplace.pl powstała, by pomagać małym, jak i bardzo dużym firmom w docieraniu do potencjalnych klientów. By poprzez zwiększanie widoczności w Google wspomagać rozwój biznesów o różnej specyfice działania.

1stplace.pl oferuje zarówno pozycjonowanie, jak i projektowanie i budowę stron www. Kolejnym obszarem usług są kampanie Google Ads.