Powoli wchodzimy w czasy, gdy różnego rodzaju usługi są dostępne w wymiarze innym niż do tej pory. Mowa tu o rozwiązaniach samoobsługowych, takich jak kasy w sklepach i biletomaty. Tego typu urządzenia są już praktycznie w większości polskich miast i wspomagają niejedną działalność. Dlaczego więc nie pójść trochę dalej i nie usprawnić obsługi klienta poprzez dodanie możliwości dużo większego wyboru, kontroli oraz uzyskiwania informacji?
Takie właśnie są infokioski. Nazywane są one bardzo różnie. Mówi się kioskach multimedialnych, kioskach samoobsługowych, totemach informacyjnych. Jednak zawsze pełnią one jedną funkcję. Ułatwiają pracę, rozrywkę lub realizację pewnych potrzeb zarówno pracownikom konkretnych firm, jak i klientom.
Dzięki rozwojowi wyświetlaczy dotykowych można było wprowadzić niemożliwe wcześniej do realizacji możliwości. Przede wszystkim dać klientowi możliwości sprawdzenia olbrzymiej ilości danych, a nie tylko z góry narzuconych kilku komend uruchamiających się poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku na panelu (nie dotykowym).
Infokioski to przede wszystkim różnego rodzaju samoobsługowe maszyny, w których możemy zakupić mniejsze przedmioty albo złożyć odpowiednie zamówienia. Dlatego też pełnią one między innymi funkcję nowoczesnych biletomatów, które posiadają znacznie więcej funkcji niż wy wyłącznie wybór i wydanie biletów. Innym dobrym przykładem infokiosku sprzedażowego są te zamontowane w jednej z największych sieci fast foodów. Można tam złożyć zamówienie, przeczytać informacje na temat każdego składnika, a nawet produktu, otrzymać odpowiedni kupon na odebranie zamówienia, zapłacić za produkty i nawet dowiedzieć się, ile będziemy czekać na realizację. Jest to olbrzymie ułatwienie dla klientów, którzy nie muszą stać w kolejkach i mogą składać zamówienie równolegle do innych osób korzystających z innych stanowisk. Jednocześnie też ułatwia to pracę niewielkiego personelu.
Innym typem infokiosków są tak zwane totemy multimedialne, których możliwości, pomagają w działaniu różnego rodzaju miejsc, choćby, takich jak biblioteki czy punkty informacyjne na stacjach. Posiadają one bardzo duży wybór opcji i informacji, bardzo często o takiej samej specyfice i dokładności, jak ma to miejsce podczas sprawdzania informacji poprzez sieć. Z kolei w galeriach handlowych używa się kiosków informacyjnych na przykład w celu wskazania, gdzie znajdują się poszukiwane przez nas punkty i w jakim miejscu sami się znajdujemy.