Własny sklep internetowy zgodny z prawem

Artykuł gościnny
28 lipca 2022 3687

Rynek e – commerce bije rekordy popularności, i to zarówno po stronie kupujących, jak i osób zainteresowanych tą formą aktywności gospodarczej. Trudno obecnie znaleźć asortyment bądź usługi, które nie byłyby dostępne w sieci, a to rodzi konieczność zabezpieczenia interesów obu stron, połączony ze wzrostem skuteczności w egzekwowaniu prawa, zwłaszcza w stosunku do e – sprzedawców. Jak prowadzić sklep internetowy, by nie narazić się na konflikt z prawem? Podpowiadamy.

  • Sklep internetowy – od czego zacząć?

  • Czy pomoc prawna zabezpieczy Twój e – sklep?

  • E – sklep – regulacje prawne

  • Opieka prawna jest elementem budowania świadomości marki

Sklep internetowy – podstawa prawna

Wydawałoby się, że sam pomysł już powinien być podstawą sukcesu. Nie do końca.

Sklep internetowy w świetle przepisów jest tożsamy ze sklepem konwencjonalnym, a w wielu przypadkach liczba obowiązków e – sprzedawcy jest nawet większa.

Z pozoru sprawa wydaje się prosta: klient ogląda, nabywa, uiszcza należność i koniec. Czy rzeczywiście?

Niestety nie. Trzeba zdawać sobie sprawę, że wszelkie czynności zachodzące w e- sklepie rodzą określone skutki prawne, a to wymusza na przedsiębiorcy znajomość prawa zarówno w obszarze krajowym, jak i na poziomie europejskim.

Oczywiście zdajemy sobie sprawę, iż nie jest to w pełni możliwe, dlatego już na początku warto zapoznać się z informacjami zawartymi na stronie https://kancelariajk.opole.pl/specjalizacje/wsparcie-dla-e-commerce/, co pozwoli przygotować Twój e – sklep pod kątem prawnym w stopniu umożliwiającym bezpieczne funkcjonowanie na rynku e – commerce.

Sklep internetowy – regulamin, prawa konsumenta i RODO

Wypada w tym miejscu wspomnieć, iż nieznajomość praw konsumenckich i wynikających z tego faktu praw i obowiązków sprzedawcy niejednokrotnie przyczyniły się do upadku firm e – commerce.

Z tego powodu niezwykle istotne jest stworzenie podstawy funkcjonowania sklepu internetowego w postaci regulaminu. Nie może być to dokument spisany na podstawie niejasnych kryteriów. Każdy punkt musi uwzględniać i dostosować się do obowiązujących norm prawnych. W przeciwnym wypadku będzie po prostu nieważny, a w szczególnych sytuacjach może być nawet podstawą do uruchomienia procedury odszkodowawczej.

Podobnie, jak i surowe wymogi odnośnie do zabezpieczenia danych klientów.

Czynności prawne, niezbędne do założenia e – sklepu:

  • Rejestracja działalności gospodarczej;

  • Wybór formy opodatkowania;

  • Poprawny / skuteczny regulamin jednostki;

  • Procedura RODO.

Wszystko powinno odbywać się pod nadzorem kancelarii prawnej, co warto potraktować, jako inwestycję w bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej.

Sklep internetowy – prawo a budowanie świadomości marki

Każdemu zależy na tym, by klienci wracali do e – sklepu, a jeszcze lepiej, przysparzali sprzedawcy nowych kupujących. Jak wskazują badania, najsilniejszym motywem zakupowym, oprócz atrakcyjnego asortymentu, są opinie umieszczane w sieci na temat danego podmiotu.

Z pewnością będą one pozytywne w przypadku klientów zadowolonych z obsługi i mających poczucie bezpieczeństwa. Stąd nacisk, by wszelkie formy prawne były spełnione. Rzetelny sprzedawca nie powinien się ich obawiać, ponieważ służą one także ochronie jego własnego biznesu.

Pozytywny wizerunek, jaki dzięki temu powstanie w przestrzeni internetowej może być podstawą przyszłego sukcesu. I o to przede wszystkim powinien zadbać przedsiębiorca wraz z doświadczonym prawnikiem.