Pozycjonowanie stron jest obecnie podstawowym elementem marketingu internetowego dla firm, których celem jest ekspansja na rynek ukraiński. Działania SEO, o ile są dobrze prowadzona, potrafią przynieść niesamowite rezultaty, co będzie widoczne nie tylko w ruchu organicznym na stronie internetowej, ale również w osiągniętej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie na Ukrainie odbiega jednak nieco od tego, które znamy z Polski. Powód? Między innymi obecność użytkowników w wyszukiwarce Yandex. Jak więc przebiega pozycjonowanie stron na Ukrainie?
Ukraina jest krajem, który w Europie znajduje się na drugim miejscu pod względem obszaru. Kraj ten wyróżnia się na tle innych przede wszystkim bardzo dużymi zasobami naturalnymi oraz ogromnymi możliwościami rozwoju gospodarczego. To sprawia, że wielu przedsiębiorców coraz uważniej śledzi tamtejszy rynek, który mogą wybrać na kolejny etap ekspansji swojej firmy. Dzięki niemu mogą zyskać szerokie grono potencjalnych klientów, którzy lubią robić zakupy w sieci i cały czas doceniają zachodnioeuropejskie produkty oraz usługi. W wypromowaniu marki w sieci z pewnością mogą pomóc działania SEO na Ukrainie. Należy jednak pamiętać, że w przeciwieństwie np. do Polski pozycjonowanie stron na Ukrainie może odbywać się w dwóch wyszukiwarkach – Google i Yandex.
Co istotne, zarówno jedna, jak i druga wyszukiwarka za swoje wady i zalety, ale Ukraińcy korzystają z obu rozwiązań. Oczywiście prym wiedzie Google, czego efektem są między innymi względy polityczne. Nie zmienia to jednak faktu, że pozycjonowanie stron internetowych na rynku ukraińskim odbywa się także w Yandex. Zaletą drugiej wyszukiwarki jest przede wszystkim możliwość używania cyrylicy i dopasowanie języka. Myśląc o pozycjonowaniu na Ukrainie należy wziąć pod uwagę także uwarunkowania kulturowe i językowe oraz polityczne. Obywatele, którzy na co dzień posługują się językiem ukraińskim preferują Google, natomiast ci, którzy używają języka rosyjskiego częściej korzystają z Yandex oraz Google, a zależne to jest od regionu, w którym mieszkają.
Skuteczne pozycjonowanie, SEO, na Ukrainie to bardzo ważny element marketingu internetowego, gdy firma chce zaistnieć w ogóle na rynku ukraińskim. Jeśli strona internetowa ma zająć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania niezbędne jest opracowanie strategii SEO, która uwzględni wszystkie aspekty pozycjonowania. Jak już wcześniej zostało to wspomniane – Ukraina dzieli się na część rosyjskojęzyczną i ukraińskojęzyczną. To bardzo ważny czynnik, który ma wpływ między innymi na to, jak dobierać słowa kluczowe i treść do użytkowników.
Z pewnością wysokiej jakości treści są wymagane w przypadku jednego i drugiego języka. Poza tym unikalny, merytoryczny oraz wysokiej jakości content to czynnik rankingowy dla Google. Skuteczne pozycjonowanie opiera się między innymi na treściach, które są eksperckie i wyczerpują dany temat, a tym samym wpływają na wysoki poziom wskaźnika Topical Trust Authority. Warto do współpracy zatrudnić native speakera, który poza doborem słów kluczowych uwzględni również dialekt w danym regionie kraju. Ważne jest, aby teksty trafiające na strony internetowe były zoptymalizowane pod obie wyszukiwarki.
W przypadku SEO na Ukrainie warto również zadbać o link building. Budowanie profilu linkowego pozwala sukcesywnie i trwale polepszać pozycję w wynikach wyszukiwania na dane frazy kluczowe. Niezbędne jest jednak przy tym prowadzenie działań w sposób skrupulatny oraz dokładny. Należy także korzystać z linkowania z zaufanych źródeł i stron z wysokim PR.
Trudności gospodarcze oraz polityczne wywołane aneksją Krymu mocno odbiły się na rynku ukraińskim. Kryzys, który został wywołany tymi zdarzeniami kosztował ukraińską gospodarkę spadek PKB o 16 procent. Można jednak zauważyć, że od 2015 roku wskaźnik ten zaczyna rosnąć i perspektywy kreują się bardzo obiecująco. Dzięki temu inwestorzy mogą optymistycznie patrzeć w przyszłość, co sprawia, że coraz chętniej wprowadzają swoje firmy na Ukrainę. Ogłoszony plan rozwoju gospodarki również mocno przyczynił się do tego, że kierunkiem ekspansji wielu przedsiębiorstw jest Ukraina.
Rynek e-commerce posiada bardzo duży potencjał w tym kraju. W latach 2018-2020 wzrost rozwoju gospodarki szacował się na poziomie kilkudziesięciu procent. Oczywiście wszystko nieco wyhamowała pandemia koronawirusa, ale akurat zakupy w sieci to jedno z ulubionych zajęć Ukraińców. Warto więc mieć na uwadze to, że sklepy internetowe, które są dobrze zoptymalizowane mają szansę zyskać wielu potencjalnych klientów.
Pozycjonowanie Ukraina to szereg działań SEO, które pomagają w osiąganiu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania w Google. Opracowana strategia powinna jednak iść w parze z dobrze przeprowadzoną analizą klientów i odbiorców. Dlaczego? Na jej podstawie będzie wiadomo, czy wybrać wyszukiwarkę Google, czy Yandex do pozycjonowania strony internetowej. Ukraina to kraj, który dzieli się na dwie strefy i trzeba to mieć na uwadze. Z pewnością bliżej granicy z Rosją częściej wykorzystywana będzie wyszukiwarka Yandex, natomiast im bliżej zachodu, tym większy priorytet będzie zdobywać Google. Trzeba więc zadbać o wysokiej jakości content oraz odpowiedni dobór słów kluczowych.
W obecnych czasach bardzo dużą rolę odgrywają social media, w których obecność powinna być obowiązkowa. Dzięki nim można generować dodatkowy wzrost ruchu na stronie www. Co istotne, wiele osób korzysta na Ukrainie zarówno z Facebook’a, jak i VK, czyli jego rosyjskiego odpowiednika. Co do linków zewnętrznych, to powinny one być w dużej mierze lokalne. Dzięki temu pozycja strony będzie dużo bardziej stabilna.
Pozycjonowanie strony internetowej na Ukrainie to proces długotrwały i wymagający odpowiedniej wiedzy praktycznej i teoretycznej. Dlatego nie mając o tym pojęcia, można wybrać usługi pozycjonowania, które zapewnią satysfakcjonujące efekty i pozwolą na osiągnięcie wysokiej pozycji oraz zwiększą widoczność witryny. To z kolei przełoży się na większy ruch kierowany na stronę. Ofertę na skuteczne pozycjonowanie strony internetowej można znaleźć między innymi na https://pawel-kozlowski.pl/.